Ik heb een grafische partituur gemaakt voor de bovenbouw.
Ik ga de grafische partituur uitleggen aan de hand van de begrippen klank, vorm en betekenis (Lei, Haverkort, & Noordam, 2016) .
Klank
Klankduur:
De klankduur is niet heel duidelijk te zien. Wel is te
zien dat alle vakjes even lang zijn waardoor de geluiden even lang duren.
Klankhoogte:
De klankhoogte is aangegeven met hoogteverschillen in de
tekeningen. Vakje drie is het enige vakje waarin de klankhoogte constant gelijk
blijft.
Klanksterkte:
De klanksterkte is te zien aan de grote van de letters.
Hoe groter de letter hoe harder de klanksterkte, hoe kleiner de letter hoe
zachter de klanksterkte.
Klankkleur:
Alle vakjes worden met het steminstrument bespeeld.
Vorm
Herhaling:
In eerste instantie is er geen herhaling te zien. Wel zou
je dit zelf kunnen toepassen door de partituur twee keer achter elkaar te
zetten.
Contrast:
Het contrast is terug te zien in vakje één en drie omdat
je daar van een harde klanksterkte naar een zachte klanksterkte gaat.
Variatie:
Er is sprake van variatie omdat er per vakje verschillen
zijn tussen toonhoogte en klanksterkte.
Betekenis
Deze grafische partituur kan worden gebruikt als opwarmoefening
tijdens een lied over dieren. Het is de bedoeling dat de kinderen eerst gaan
ontdekken wat het is. Daarna wordt het begrip grafische partituur verder
uitgelegd. Pas als de kinderen weten hoe een grafische partituur werkt kun je
aan de slag. De leerkracht doet het eerst een keer voor, de kinderen doen dit
klassikaal na. Later kun je dit in kleinere groepjes doen. Dit kun je een paar
keer herhalen. Als extra opdracht zou je de kinderen zelf een grafische
partituur kunnen laten ontwerpen.
Bibliografie
Lei, R.
v., Haverkort, F., & Noordam, L. (2016). Muziek Meester!
Amersfoort: ThiemeMeulenhoff.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten