Ik heb mijn luisteropdracht gekoppeld aan het domein
muziek en bewegen.
Inleiding:
Voordat je start met het luisteren naar de muziek stel je
de volgende luistervraag: “Wat valt je op aan deze muziek?” Begin pas met
luisteren naar de muziek wanneer iedereen stil is en de opdracht heeft
begrepen. Als het lied is afgelopen kom je terug op de luistervraag.
Aanleren van de
dans
Samba
Vanaf 0:12 seconde tot 0:38 seconde:
De kinderen bewegen, op de maat van de muziek, de heupen
van links naar rechts. Hierbij bewegen de armen ook van links naar rechts en
beweeg je, je armen alsof je een sambabal in je hand hebt.
Jazz
Vanaf 0:38 seconde tot 1:06 seconde:
De kinderen gaan van de samba over tot de jazz. Bij de jazz
doen de kinderen één stap naar links en knippen in hun vingers, daarna doen ze
dit ook op rechts. Lukt het knippen in de vingers niet, laat de kinderen doen
alsof. Laat de beweging sierlijk overkomen.
Refrein
Vanaf 1:06 seconde tot 1:27 seconde:
De kinderen mogen een eigen beweging bedenken op het
refrein. Belangrijk hierbij is het aangeven van de maat en het tempo. Geef ook
aan dat het refrein drie keer terug komt. Laat de kinderen goed naar de muziek
luisteren voordat ze een beweging gaan bedenken.
Opera
Vanaf 1:27 seconde tot 1:49 seconde:
De kinderen maken een schaatsbeweging van links naar
rechts en letten goed op het tempo. Het tempo is namelijk een stuk langzamer
dan bij de vorige coupletten. De rechter hand zit op de rug en met de linker
hand beweeg je sierlijk rondjes in de lucht.
Hardrock
Vanaf 1:49 seconde tot 2:17 seconde:
De kinderen spelen op een luchtgitaar en bewegen met hun
hoofd van voor naar achter (headbangen).
Refrein
Vanaf 2:17 seconde tot 2:38 seconde:
Eigen beweging.
Dance
Vanaf 2:38 seconde tot 3:02 seconde:
De kinderen bewegen overdreven met hun armen alsof ze een
soort vliegtuig zijn en zakken een beetje door hun knieën.
Refrein
Vanaf 3:02 seconde tot 3:19 seconde:
Eigen beweging
Refrein
Vanaf 3:19 seconde tot 3:41 seconde:
Eigen beweging. Laat de kinderen bij afloop een eindpose
aannemen.
Nabespreken:
-
Welke beweging vond je leuk en waarom?
-
Welke beweging vond je moeilijk en waarom?
Naar aanleiding van de feedback die ik in de les heb gekregen heb ik het ritme veranderd in de maat omdat de kinderen op de maat moeten dansen en niet op het ritme.
Naar aanleiding van de feedback die ik in de les heb gekregen heb ik het ritme veranderd in de maat omdat de kinderen op de maat moeten dansen en niet op het ritme.
Bron:
Lei, R.
v., Haverkort, F., & Noordam, L. (2016). Muziek Meester! Amersfoort:
ThiemeMeulenhoff.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten