zondag 30 oktober 2016

Lied voor de bovenbouw


Lesopbouw                        
Oriëntatie



(Les opening; doel van de les verhelderen, wat weten de kinderen al van dit onderwerp?)
-          Tijdens de oriëntatie vraag ik aan de kinderen wat zij verstaan onder een droomboom. Hierover hou ik een kort klassengesprek.
-          Doel van de les: aan het eind van de les kennen de kinderen het lied de droomboom.

Uitleg / Instructie







(Wat doe jij? Wat zeg je? Hoe bewaar je de orde? (welke regels herhaal je?). Hoe houd je het overzicht over de groep?)

- Voordat we gaan starten met zingen gaan we eerst de stem opwarmen. Hierbij is het belangrijk dat de kinderen letten op hun houding, ademhaling, resonans en articulatie. (van der Lei, Haverkort, & Noordam , 2016)
-We zingen het lied Olga  bldz. 346  (Haverkort,F,Lei v.d., Noordam, L, 2010 Eigenwijs, SMV, Born)

-Als de kinderen klaar zijn met de warming-up stel ik de volgende luistervraag; Waar gaat het volgende lied over?
-Voorzingen van het lied.
-Klassikaal bespreken van de luistervraag.
-De volgende luistervraag stellen; Wat groeit er allemaal aan de droomboom?
-Herhalen van het lied.
-Terugkomen op de tweede luistervraag.

Inzingen van het lied de droomboom
Lied; de droomboom bldz. 258 (Haverkort,F,Lei v.d., Noordam, L, 2010 Eigenwijs, SMV, Born)

-Het inzingen van het lied wordt afwisselend uitgevoerd ( de weggeefmethode) (Haverkort, van der Lei, & Noordam, 2010).

-Aanleren van het refrein;
Ik: heel voorzichtig in mijn droom - Groep: klim ik langzaam in die boom,
Ik: ben ik boven wat een pret – Groep: krak, boem, naast mijn bed.
Ik: heel voorzichtig in mijn droom, klim ik langzaam in die boom,
Groep: ben ik boven wat een pret krak, boem, naast mijn bed.
Groep: heel voorzichtig in mijn droom, klim ik langzaam in die boom, ben ik boven wat een pret krak, boem, naast mijn bed.

-Aanleren van het couplet;
Ik: in onze achtertuin, daar staat een hele hoge boom
Groep: die is niet als de andere zo heel gewoon,
Ik: want aan het kleinste takje, daar groeit een klein gebakje
Groep: en zie ik dat dan denk ik dat ik droom

Ik: in onze achtertuin, daar staat een hele hoge boom
die is niet als de andere zo heel gewoon,
Groep: Want aan het hoogste takje, daar groeit een klein gebakje
en zie ik dat dan denk ik dat ik droom
Groep: in onze achtertuin, daar staat een hele hoge boom
die is niet als de andere zo heel gewoon,
want aan het hoogste takje, daar groeit een klein gebakje
en zie ik dat dan denk ik dat ik droom

-Laat de groep het lied helemaal zingen.
-Vervolgens in kleine groepjes.





(Wat doen de kinderen? Nadenken, antwoorden, schrijven, luisteren, opruimen, etc.)

- actieve participatie tijdens de warming-up
-zingen



-luisteren
-beantwoorden van de vragen









-luisteren
-zingen





























Afsluiting


(Feedback en evaluatie)
-De volgende vraag stellen aan de kinderen;
Welk stukje in het lied vonden jullie leuk om te zingen en waarom?


































Bibliografie

Haverkort, F., van der Lei, R., & Noordam, L. (2010). In eigen-wijs (p. 13). Born: SMV.
van der Lei, R., Haverkort, F., & Noordam , L. (2016). In Muziek Meester! (pp. 67-75). Amersfoort: ThiemeMeulenhoff.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten